Communiceren vanuit de ziel van je merk: de meerwaarde van een brand strategy of merkstrategie

Je schuift aan tafel bij een gezelschap dat je nog niet kent. Wie trekt jouw aandacht? Met wie voel je je verbonden? En aan wie zal je naderhand nog denken, of zelfs iets over vertellen aan vrienden? Meestal zijn dat mensen met een unieke persoonlijkheid, die een boeiend verhaal vertellen en waarden uitstralen waar jij je mee vereenzelvigt. Bij wie je je goed voelt en die je blijvend inspireren.

Datzelfde geldt voor merken. Uit de zee aan merkboodschappen waarmee onze wereld overspoeld wordt, kiezen mensen de merken op wiens golven ze graag deinen. Die verbondenheid ontstaat pas wanneer jouw merkverhaal en de manier waarop je dat overbrengt resoneren bij de juiste mensen. En de basis van dat alles is een uitgekiende brand strategy of merkstrategie.


Je brand strategy als sterke basis

Merkpionier Walter Landor zei: “Products are created in a factory, but brands are created in the mind.” En dat geeft helder weer wat branding precies inhoudt. Sommigen denken bij die term enkel aan het visuele, zoals je logo en huisstijlkleuren. Maar brand strategy is meer: het start vanuit de ziel van je merk, de intrinsieke bestaansreden die je drijft. En het grotere doel dat je dient waardoor je relevantie creëert in de markt en de hoofden van jouw doelgroep.  

Brand strategy omvat veel:

  • De golden circle: het waarom, hoe en wat van je merk.

  • Een onderscheidend merkverhaal en een korte elevator pitch (waarmee je jouw merk in enkele zinnen sterk voorstelt)

  • Je diensten of producten onder de loep genomen

  • Een definitie van je doelgroep (die verder gaat dan een demografische persona)

  • De doelstellingen waar je naartoe wilt groeien

  • Een startpunt voor de visuele persoonlijkheid (branding en design

  • De verbale persoonlijkheid, schrijfstijl of tone-of-voice van je merk

  • Je waarden en hoe je ze communiceert; geen lijstje dat je leert aframmelen, wel kerngedachten die je uitdraagt in alles wat je merk doet zodat je doelgroep ze onrechtstreeks aanvoelt 

  • Advies voor communicatie, van social media en PR tot je website en co-brandings

De inhoud van een merkstrategie varieert, afhankelijk van het branding bedrijf met wie je samenwerkt. En kan gaan van een korte presentatie met algemeen advies tot een diepgaand traject en een gids die volledig is afgestemd op de kern van jouw merk. Overweeg je dus om met iemand samen te werken, vraag dan steeds naar wat merkstrategie voor hen inhoudt, hoe ze te werk gaan en wat je krijgt als resultaat.

 

Tip: wanneer werk je een brand strategy uit? 

Nieuw merk? Werk dan zo vroeg mogelijk je brand strategy uit, idealiter ruim voor je lancering. Maar ook wanneer jij jouw merk een tijd geleden al hebt gelanceerd en merkt dat je vastzit, is een merkstrategie van onschatbare waarde. Zelfs merken die al meer dan vijftig of zelfs honderd jaar bestaan, stemmen dankzij een brand strategy de organisch geëvolueerde elementen weer harmonieus op elkaar af. En frissen hun bestaande strategie op zodat deze relevant blijft binnen de huidige visie en context.

 

Waarom investeren in je merkstrategie?

Zoveel werk om een merk in de markt te zetten, is dat wel nodig? Ja - zeker nu, wanneer we dagelijks in aanraking komen met honderden merken en het moeilijker is om er echt uit te springen. Bovendien hebben consumenten en gebruikers vandaag hogere eisen op vlak van merkbeleving, gebruikerservaring, klantenservice en beeldtaal. Allemaal zaken waar je je met een brand strategy op toelegt.

Een merkstrategie is een investering: het vraagt tijd, geld én energie. Misschien denk je dan ‘dat doe ik later wel’ of ‘dat is iets voor als we verder zijn gegroeid’. Maar let op, want vaak doe je dan achteraf dubbel zoveel werk én geef je uiteindelijk meer geld uit. Je merkt namelijk na een paar maanden dat de huisstijl en teksten toch niet uitstralen waar je merk echt voor staat en moet ze opnieuw herwerken. Je communicatie verloopt stroef of je voelt aan dat de doelgroep niet begrijpt waar je juist mee bezig bent. En het lijkt maar niet te klikken met externe partners, omdat je niet op één lijn zit over waar je als merk naartoe wilt.

Zonde, want met een uitgekiende strategie had je dit alles vooraf gestroomlijnd. En zelfs wanneer je met een beperkt budget moet starten, loont het om op zijn minst de kernelementen van je brand strategy uit te stippelen en te verzamelen.

Een brand book: de leidraad voor je merkstrategie

In het brand strategy traject van Stille Bliksem puren we tijdens drie workshops je merkstrategie uit. Dit doen we op een heel persoonlijke manier. Geen strakke meetingroom met whiteboards of een gekunstelde ‘cozy corner’ in een groot kantoorgebouw. We verwelkomen je letterlijk in onze vertrouwde, huiselijke omgeving waar gesprekken en creativiteit ten volle vloeien. Vanuit onze meer dan twintig jaar ervaring met merken, stellen we veel vragen en gaan we met jou in gesprek. De merkstrategie die we hieruit liniëren, bundelen we in een helder en diepgaand brand book.

Dankzij die uitgewerkte brand strategy weet jij precies wat jouw boodschap is, hoe je die overbrengt en naar wie. Het vormt jouw onmisbare leidraad bij alles wat je als merk doet: van een samenwerking aangaan tot fotografie en de inhoud van je social media posts. Ook wanneer je een nieuwe productlijn overweegt of zelfs een nieuw teamlid aanwerft, grijp je steeds je brand book er terug bij om af te checken of het allemaal wel rijmt met jouw merkstrategie.

Zoals onze klant Veerle Gysel van KOVE vertelt: "Als we een potentiële samenwerking afwegen, nemen we ons manifest erbij uit de brand guide die jullie voor ons maakten. Het is letterlijk een checklist voor ons om na te gaan of we ervoor gaan of niet."

→ Lees ook: The best kept secret: hoe de brand strategy van KOVE hen zelfvertrouwen geeft als merk

Je brand book dient niet alleen als leidraad voor jezelf en je team, maar ook voor alle externe partners met wie je samenwerkt. Een copywriter gebruikt het als basis voor de schrijfstijl en boodschap in je teksten, een fotograaf krijgt een scherpe blik op de beoogde beeldtaal en een grafisch ontwerper weet meteen waar te starten voor je huisstijl.

Een voorbeeld van op de eerste rij: de merkstrategie die Stille Bliksem ontwikkelde voor ambachtelijke bakkerij Pain Pure. “Dankzij het traject dat zij eerst bij jullie hebben doorlopen, is mijn werk zo veel helderder verlopen,” vertelt hun grafisch vormgever Linde Van Eijnde. “Bovendien zorgde het bij mij voor extra creativiteit, want de energie en denkruimte die ik normaal aan het uitkienen van het merk verlies, kon ik nu helemaal loslaten op het ontwerpproces.”

→ Lees ook: Waarom je werk als designer vlotter én creatiever verloopt bij klanten met een solide merkstrategie

Merkstrategie ≠ marketing

Wil je een nieuw merk lanceren? Je merkbekendheid vergroten? Of wil je een rebranding doorvoeren om je huidige communicatiestrategie scherp te slijpen? In beide gevallen geldt: you must think first before you move. Eerst je brand strategy uitstippelen, dan pas communiceren.

Merkstrategie is namelijk niet hetzelfde als marketing. Het bevat juist alles wat vóór marketing komt. Pas wanneer je strategie accordeert, kan je doeltreffend ‘marketen’. Zonder een samenhangende merkstrategie mist marketing immers inhoud en context.

Je merkverhaal zorgt ervoor dat je op een doeltreffende manier de juiste doelgroep aanspreekt met je marketing, en dat je onderscheidend blijft tegenover de concurrentie.


Op zoek naar een partner om het verhaal van jouw nieuwe of bestaand merk te vormen? Een partner die de ruis uit je communicatie filtert en advies geeft over hoe je jouw merkverhaal verspreidt? Wij ontmoeten je graag voor een goed gesprek waarin we luisteren naar wie je bent en wat je drijft. Wat je verwachtingen zijn en hoe we jou kunnen helpen.

→ Boek een intake


Vorige
Vorige

Wat doet een brandingbedrijf? Van merkverhaal tot doelgerichte communicatie.

Volgende
Volgende

Social media uitdagingen voor fashion retailers