Je merkbekendheid vergroten: beklim het podium als merk

Je merkbekendheid vergroten gaat verder dan een aantrekkelijk aanbod uitwerken. Zonder een sterk verhaal en een enthousiast publiek in de zaal blijft je voorstelling immers onbekend - zelfs al heb je een fantastische cast en een adembenemend decor. Om als merk te gedijen in de markt, moet je weten welke plaats je daar wil innemen, wat je gaat vertellen en hoe. 


Eerst een sterk merkverhaal schrijven, dan pas je merkbekendheid vergroten

Om applaus te halen heb je meer nodig dan spektakel. Je moet als merk een goed verhaal vertellen. Een verhaal dat past bij de doelgroep die je wil bereiken, dat samenhangt en dat liefst ook blijft hangen. Net zoals een toneelschrijver zich niet laat afschrikken om een zoveelste historisch drama op te voeren. Het verhaal is misschien niet enig in zijn soort, maar springt er wel uit dankzij zijn visie en touch.

Daarom is het cruciaal om eerst je merkverhaal te schrijven. Het is de sterke basis die de rode draad zal vormen doorheen alles wat je als merk doet. Je merkverhaal schrijf je niet uit de losse pols, maar komt voort uit breedvoerig denkwerk, (markt)onderzoek en reflectie over de bestaansreden van jouw merk. 

Zaken waar we in de brand strategy sessies Stille Bliksem naar graven. We gaan uitgebreid met jou in dialoog over je merk en wat je drijft, waar je naartoe wilt en waar je van droomt. We stellen veel vragen, maar creëren ook stiltes - in die roerloze momenten kom je vaak tot de essentie. In een brandbook leggen we de ziel van je merk vast en geven we uitgebreid advies over hoe je dit meeneemt in je merkcommunicatie.

 

Tip: brand strategy is onmisbaar voor ondernemers die een nieuw merk lanceren. Maar ook als je merk al langer bestaat en je nood hebt aan een nieuwe richting, of een reflectiemoment om af te toetsen of je merk nog op het juiste pad zit.

 

Een geëngageerd publiek

Verwacht niet dat je merk iedereen zal aanspreken. Dat hoeft ook niet. Zoals cabaretier Fons Jansen het zei: “Het ligt niet aan het toneel, de zalen zijn gewoon te groot.” Beter twintig mensen op het puntje van hun stoel, dan honderd die geen boodschap hebben aan wat je opdraagt.

Definieer in een sterke merkstrategie wie de specifieke doelgroep is die je wil bereiken. Wat drijft hen? Welke problemen of frustraties ondervinden zij? Wat is hun levensstijl? Door je doelgroep te vernauwen, zal je sneller je merkbekendheid vergroten dan wanneer je probeert om de hele wereld te bereiken. Je creëert immers een community-gevoel: een nichegroep van mensen die dezelfde waarden delen als jouw merk en trots zijn om erbij te horen. Die mensen zullen op hun beurt jouw boodschap verspreiden waardoor je merkbekendheid blijft groeien. 

Een herkenbare identiteit: je onmisbare rekwisieten

Je bekendheid kan pas groeien als je merk consistent en makkelijk te herkennen is. Denk maar aan de merken die bij jou top of mind zijn, waar je als eerste aan denkt. Vaak komt dat door een uitgesproken huisstijl, opvallende fotografie, hun gevoel voor humor of juist een inspirerende manier van schrijven. Weldoordachte elementen die resoneren bij de juiste doelgroep.

  • Enerzijds is er je visuele identiteit of design. Je logo, kleuren en beeldtaal moeten in lijn zijn met je merkstrategie, en passen bij je merkverhaal. Draagt jouw merk bijvoorbeeld een bepaalde mystiek uit, of ziet het er juist kleurrijk en flamboyant uit?

  • Ook je verbale identiteit - je tone-of-voice of unieke schrijfstijl - draagt bij aan de perceptie die mensen krijgen van je merk. Draagt je merk in geschreven tekst een humoristisch blijspel op of schrijf jij eerder sober en to-the-point? 

 

Tip: houd jezelf tegen om bij elke akte een rebranding uit te voeren. Soms is die nodig - bijvoorbeeld als je perceptie niet overeenkomt met wat je wil uitstralen - maar het feit dat je als ondernemer bent uitgekeken op je merk is geen reden om het helemaal te veranderen. Voor jou wordt het licht misschien elke dag op je merk geworpen, maar bij je doelpubliek is dat niet zo. Zij beginnen het nog maar net te herkennen. Misschien biedt een subtiele upgrade van je design wel voldoende vernieuwing, of kan je je schrijfstijl net een beetje verfijnen. Houd in ieder geval vast aan je merkstrategie en toets af met je brandingbedrijf voor een objectieve blik op je huidige identiteit. 

 

Jouw merk in de schijnwerpers

Je merkstrategie en merkverhaal staan op punt. Je weet wie je wil bereiken en je hebt een herkenbare identiteit uitgewerkt. Dat betekent niet dat jouw merkbekendheid nu vanzelf zal groeien. Integendeel: net als je mise-en-scène op punt staat, is het tijd om het voordoek op te lichten en jouw merk in de schijnwerpers te zetten. Om je tot je publiek te richten en een onvergetelijk schouwspel op te voeren.

De spotlights op je merk werpen kan onder andere door:

  • Een duidelijke, boeiende en gebruiksvriendelijke website

  • Een uitgekiende social media strategie 

  • Newsletters om bepaalde aspecten van je merk te belichten 

  • Advertenties die je helpen om gericht je vooraf bepaalde doelgroep te bereiken

  • PR-campagnes naar pers, influencers en andere toonaangevende nichemedia die jouw boodschap via hun kanalen verspreiden

  • Samenwerkingen met andere merken die jouw waarden delen

Laat je hiervoor begeleiden door je brandingbedrijf. Met jouw uniek merkverhaal en je doelen in zicht, fungeert deze partner als jouw souffleur wanneer je even de draad kwijt bent. En zorgt het dat elke communicatie-uiting in lijn ligt met je merkstrategie.


Zoek je een partner om jouw unieke merkverhaal vorm te geven en het podium te beklimmen? Contacteer ons voor een gesprek over hoe wij helpen jouw merkbekenheid te vergroten.

→ Boek een intake


Vorige
Vorige

Van push naar pull: meer persaandacht met inbound PR

Volgende
Volgende

PR versus marketing: waar richt je best je pijlen op als merk?