Branding versus design: wat is het verschil en waar kruisen ze elkaar?

Branding en design: ze worden vaak in één adem genoemd. En hoewel ze een zekere synergie delen, vertegenwoordigen ze twee verschillende elementen die essentieel zijn in je merkcommunicatie. Sterker nog: zonder branding geen design, en zonder design geen branding.


Design: de visuele identiteit of huisstijl van je merk

Design gaat over de grafische of visuele identiteit van je merk. Hoe ziet je merk eruit? Welke grafische stijl meet je aan? En hoe komt dit tot uiting op je website, social media, productverpakking, brochures, naamkaartjes en meer? De visuele standaarden van je merk worden verzameld in een huisstijlgids. Verschillende elementen worden hierin toegelicht:

  • Het logo van je merk 

  • Je primaire en secundaire kleuren

  • De lettertypes die je als merk gebruikt

  • Grafische elementen zoals vormen en illustraties

  • Beeldtaal of de stijl die je hanteert bij foto’s en video’s

  • Richtlijnen over hoe je deze elementen toepast (bijvoorbeeld op je website, social media templates, in drukwerk …) 

Ondernemers die een nieuw merk lanceren zijn zich er vaak van bewust dat design een belangrijk onderdeel is van hun checklist. En ook bij een rebranding wordt intensief gefocust op het vervolmaken van de grafische vormgeving. Een herkenbaar design helpt immers om je merk er uit te laten springen en je merkbekendheid te vergroten. Maar je visuele identiteit is eigenlijk een onderdeel van je volledige branding. Een merk is meer dan hoe het er vanbuiten uitziet.

Branding: de ziel van je merk als leidraad voor alle communicatie

Branding of brand strategy graaft naar de ziel van je merk. Het definieert waar je merk voor staat, wat het uniek maakt en hoe je dit communiceert naar de buitenwereld. Branding bevat je merk- en marktpositionering met onder andere je merkverhaal, de waarden die je nastreeft, wie je doelgroep is en hoe je een emotionele connectie met hen opbouwt. 

Naast je visuele identiteit, bouw je met branding ook aan een verbale identiteit (tone-of-voice) en je algehele merkidentiteit. Zie design daarom als onderdeel van je volledige branding. Wanneer je een cadeau uitkiest, spendeer je ook niet alleen tijd aan de verpakking. Hoewel het cadeaupapier misschien de aandacht van de ontvanger trekt en zijn curiositeit wakker maakt, is een verpakking zonder inhoud weinig waard. En wil je iets schenken dat bijdraagt, relevant is en resoneert bij de persoon aan wie je het geeft.

Branding en design in tweespan

Je branding krijgt vorm in een brandbook. Dat is niet hetzelfde als de huisstijlgids, hoewel de één wel invloed heeft op de ander. Alles wat je als merk doet, start namelijk vanuit je brand strategy - dus ook je design. Het is daarom belangrijk om eerst een brand strategy traject te volgen vooraleer je aan de slag gaat met je design. In je brandbook worden aanbevelingen opgenomen voor de uitwerking van je nieuwe huisstijl of een upgrade van je bestaande visuele identiteit.

Dit advies zorgt voor coherentie: je design moet immers ‘kloppen’ met je overkoepelende merkidentiteit. Anders kom je er bekaaid vanaf wanneer wat je uitstraalt, toch niet aansluit bij de doelgroep die je wil bereiken en de waarden die je wil uitstralen. Daarnaast vormt branding de onwankelbare brug tussen de ziel van je merk en de grafische designer die je huisstijl gaat ontwerpen. 

Een mooi voorbeeld: de tweespan die Stille Bliksem vormde met De Barbaren voor de huisstijl van Italiaanse delicatessenzaak Cammalleri. Als brandingbedrijf namen we de merkstrategie op ons, van name branding en marktpositionering tot moodboards en storytelling. Dankzij die rotsvaste basis kon het team van De Barbaren een visuele identiteit uitwerken die helemaal bij het merk Cammalleri past. De designers konden zich breedvoerig uitleven zonder energie te verliezen aan studies en talloze voorstellen aan de klant. 

Met een uitgedachte branding schiet het design dus sneller in de roos. Maar we geven de merkstrategie niet gewoon door om dan los te laten. Als communicatiepartner blijven we betrokken en waken we mee over de uitwerking van je merk en communicatie. Door in één boot te stappen met grafische partners, zorgen we dat jouw merkverhaal in elk aspect weerklinkt. 


Wil je strategisch merkadvies en een uitgewerkt brandbook als basis voor het grafisch design van je merk en al je communicatie? Tijdens ons brand strategy traject nemen we jouw nieuw of bestaand merk onder de loep en werken we een heldere strategie uit. We geven vorm aan een beeldtaal die de ziel van je merk ademt. In samenwerking met een grafische partner, begeleiden we je naar een design dat onlosmakelijk een verlengstuk is van je branding.

→ Boek een intake


Vorige
Vorige

Ja … dan denk je dat het op is

Volgende
Volgende

Samenwerken met een copywriter? Zo gaat een professionele tekstschrijver te werk.