Je brand book: de strategische leidraad voor alles wat je als merk doet

Bij het woord brand book denk je misschien instinctief aan een huisstijlgids, maar dit kan zoveel meer zijn. Zie het als het DNA van je merk - alleen bevat het brand book niet de genetische, maar wel de strategische code die de identiteit van je merk bepaalt. 

Of je nu een nieuw merk lanceert of een rebranding doorvoert: je brand book is voor jou, je team en externe partners een veelomvattende en ondubbelzinnige leidraad. Een ruggensteun die je helpt vasthouden aan de weldoordachte persoonlijkheid van je merk en hoe dit tot uiting komt in je uitstraling en gedrag.


De persoonlijkheid van je merk: de kern van elk brand book

Je merkpersoonlijkheid vertrekt vanuit jouw onderscheidende kern. De ziel van je merk, waar we bij Stille Bliksem in onze brand strategy sessies naar graven. Weten waar je voor staat - en waarom - is immers de sleutel tot consistentie, sterke communicatie en resonantie bij je doelgroep.

In het brandbook dat wij uitwerken en uitschrijven na een merkstrategie adviestraject, nemen we verschillende essentiële bouwstenen op die jouw merkpersoonlijkheid smeden:

  • Golden Circle 

    We vertrekken altijd vanuit de ‘why’: waarom doe je wat je doet? Dit is de drijfveer achter je merk en de meerwaarde die je volbrengt. In een tweede laag van de cirkel vertellen we hoe jij doet wat je doet: de acties die je onderneemt om je ‘why’ uit te dragen. En in de buitenste cirkel geven we een duidelijke, ontegenzeglijke beschrijving van wat je als merk doet. 

  • Waarden en manifest

    Vanuit de ziel van je merk groeien verschillende waarden. Wat vind jij als merk en bedrijf belangrijk? We helpen je die waarden definiëren en tonen aan hoe je ze uitdraagt in een manifest. We willen immers niet dat je je waarden in een lijst kan aframmelen, wel dat je ze meeneemt in alles wat je als merk doet. 

  • Doelgroepbepaling

    Sommige merken willen zich op iedereen richten. Of ze beogen een doelgroep die eigenlijk niet bij hun dienst of product past. In het brand book omlijnen we je doelgroep en gaan we verder dan een demografische persona. We duiken diep en staan stil bij wat jouw doelgroep drijft, welke levensstijl zij nastreven en met welke problemen of frustraties zij worstelen.

  • Producten en/of diensten

    Is je huidige product- of dienstenaanbod wel helder genoeg? Sluit het aan bij de perceptie die je wil creëren? Of kunnen we je aanbod stroomlijnen? Dit nemen we vanuit onze expertise onder de loep en geven gericht advies in je brandbook.

  • Merkverhaal

    Bovenstaande kernelementen van je merkpersoonlijkheid brengen we samen in roerende storytelling. Een uitgeschreven merkverhaal en een kortere elevator pitch waarmee jij jouw merk in enkele zinnen kan voorstellen. Zo loop je nooit meer vast op de vraag: wat doe jij nu eigenlijk?

De uitstraling van je merk: de basis voor je visuele identiteit

Als brandingbedrijf levert Stille Bliksem een stukje van je volledige brandbook. We werken immers geen grafisch design uit, maar leggen wel een sterke basis voor die visuele identiteit. We bakenen jouw state of mind af: de perceptie die mensen van jouw merk krijgen. Met voorbeelden, tegenstellingen en advies maken we heel duidelijk waar jij als merk visueel naartoe wilt gaan. Een kant-en-klare briefing voor jouw grafische vormgever, webbouwer en fotograaf. 


Naast je visuele identiteit heb je als merk ook een verbale identiteit. Je schrijft elke dag wel iets: een social media post, blog, newsletter, brochure, productomschrijving … Maar ook dagelijkse communicatie zoals mails naar partners en hoe je reageert op klachten vallen onder je verbale identiteit. Hoe je iets zegt heeft namelijk een niet te onderschatten impact op je perceptie.

Dit werken we uit in je tone-of-voice: de bepaling van de unieke schrijfstijl van jouw merk. Klink jij stoer en zelfverzekerd zoals Land Rover, of juist jeugdig en fun zoals Fanta? Schrijf je helder en warm zoals Argenta, of houd je van een ludieke woordspeling zoals Bol.com? Naast een uitgebreide definitie van je tone-of-voice werken we in het brandbook ook real-life voorbeelden van jouw geschreven communicatie uit en geven we praktische tips en technieken mee om er zelf mee aan de slag te gaan.

Het gedrag van je merk: hoe ga je communiceren?

Tenslotte bevat een brandbook ook doelstellingen, advies en to do’s om je communicatie op punt te zetten. Die actiepunten zijn een verlengde van je merkstrategie. Verschillende communicatie-uitingen komen daarbij aan bod: je website, social media, PR, events, samenwerkingen of co-brands … 

Bij Stille Bliksem gieten we deze actiepunten in een overzichtelijke tijdlijn. En begeleiden we je als strategische partner verder in de uitwerking ervan. We geven je dus niet gewoon je brandbook mee om het dan los te laten, maar ondersteunen je voluit zodat je er echt werk van kan maken.


Wil je het DNA van je merk vastleggen in een helder brand book? Je merkstrategie uitlijnen en doordacht communiceren met een consistente uitstraling? We bieden je graag meer informatie over ons brand strategy traject en hoe het jouw merk zal versterken.

→ Boek een intake


Vorige
Vorige

Influencer marketing: 4 hoekstenen voor een authentieke samenwerking

Volgende
Volgende

Van push naar pull: meer persaandacht met inbound PR