Wat doet een brandingbedrijf? Van merkverhaal tot doelgerichte communicatie.

Merken met een duidelijke persoonlijkheid zijn vastberaden, noemenswaardig en bewegen vloeiend door de markt. Ze zijn zeker van hun stuk en stralen dit uit naar de buitenwereld. Maar de kern van je merk opzoeken en definiëren wie jouw merk is, en dat bovendien helder communiceren naar de buitenwereld, heeft veel voeten in de aarde. Daar komt een professioneel brandingbedrijf bij kijken: een ervaren partner die de ziel van je merk ontvouwt en doorkneed merkadvies geeft.


De ziel van je merk: een waardevolle investering

Branding omvat wie jouw merk is en hoe je dat naar buiten brengt. Dat klinkt eenvoudig, maar het geheim van sterke merken zit in subtiliteiten. Een misplaatst beeld, een woord dat niet bij jouw stijl past, of een samenwerking die niet strookt met je brand strategy kan nefast zijn voor je geloofwaardigheid en authenticiteit als merk.

Investeren in je merkverhaal en merkstrategie geeft jou als ondernemer een streepje voor:

  • Een sterke marktdifferentiatie. Met een duidelijk verhaal en een onderscheidende persoonlijkheid springt jouw merk eruit in de markt. Mensen herkennen je en onderscheiden je van andere merken. Zo blijf je top of mind.

  • Klantloyaliteit. Een consistent merk boezemt vertrouwen in. Het toont dat je een stabiel bedrijf bent dat alles op een rijtje heeft en daar niet plots van zal afwijken. Dat overtuigt potentiële klanten om voor jou te kiezen, maar bindt bestaande klanten ook sterker aan jouw merk.

  • Waardeverhoging. Mensen zijn bereid meer te betalen voor een merk dat kwaliteit uitstraalt. Dat doe je enkel als je doordacht en samenhangend communiceert.

  • De basis voor groei. Maak een betere indruk op potentiële partners, investeerders en zelfs toekomstige teamleden door je verhaal op scherp te zetten. Het toont dat je weet waar je mee bezig bent en onverdeeld achter je merk staat.

Founders zijn hun bedrijf gestart vanuit een visie en zijn er vaak ook het gezicht van. Dat zorgt voor een heel persoonlijke band met het merk en dan helpt sturing van buitenaf om je twijfels weg te nemen en de juiste richting in te slaan. Kies voor een externe partner bij wie je jezelf kan zijn, iemand die je persoonlijke visie niet uit het oog verliest. 

Ben je geen brand founder, maar zet je een bestaand bedrijf van iemand anders verder? Dan heb je misschien een minder emotionele band met het merk, maar is het wel net zo relevant om de ziel te definiëren. Het zorgt ervoor dat je met een schone lei begint en meteen weet waar je met het merk naartoe wilt. Door wat er al is te verbinden met jouw plannen en doelen, bouw je aan een duurzame toekomst voor het merk. En dat gaat verder dan het cijfermatige.

Waarom samenwerken met een brandingbedrijf?

Dankzij het advies van een brandingbedrijf heb je steeds een houvast om de juiste keuzes te maken - en bovendien een sparringpartner die vertrouwd is met je merk. Een partner die ervaring heeft met merken en communicatie van design tot websites, social media en PR. Maar ook objectief en met een frisse blik van buitenaf naar je merk kijkt.

In alle drukte die als ondernemer op je afkomt, durf je wel eens vergeten waar je voor staat. Je wilt te snel gaan of durft juist een keuze niet maken. Of je kijkt te veel naar anderen en laat je leiden door trends, in plaats van waar je echt achter staat. Jouw brandingbedrijf houdt je op die momenten op de rails.

 

Wil je een nieuw merk lanceren of je bestaand merk rebranden? Je merkbekendheid vergroten? Of zit je vast met je communicatie? Stuk voor stuk materie waar we bij Stille Bliksem in ons brand strategy traject mee aan de slag gaan. Een adviestraject van drie workshops waarin we in de ziel van je merk kijken en een uitgekiende strategie uitstippelen.

 

Een helder doel voor ogen

Misschien stromen de creatieve ideeën ongetemd door jouw hoofd, maar lukt het je niet om ze aan de kapstok van je merk te hangen. Je hebt nood aan richting en structuur. Of gaat jouw merk al decennialang mee en voel je dat het op een kantelpunt komt: gaan we zo verder of is het tijd om het roer om te slaan? We werkten ook al samen met ondernemers die eigenlijk hun merk aan de wilgen wilden hangen, maar dankzij hun brand strategy opnieuw een drijfveer vonden om verder te gaan.

We starten altijd met een intake om aan te voelen wat je van ons als brandingbedrijf verwacht. Wat heb je al? Waar ben je naar op zoek? Welke hindernissen ondervind je? Zo stellen we onze gezamenlijke doelen scherp en zetten we de juiste bril op voor ons adviestraject. Want dat is geen algemene presentatie die we voorgekauwd aan jou bezorgen. Wel een reeks persoonlijke workshops waarin wij samen met jou aan de slag gaan en onze blik werpen op jouw merk.

Talloze vragen

Vragen zijn vaste prik in deze brand strategy workshops. Ze vormen de vonken die de ziel van jouw merk aanwakkeren. Het zijn vragen die soms lastig zijn en waar je niet meteen het antwoord op weet, maar ze geven ook energie en voldoening. Geen vuurproef, wel een zacht wakende vlam die af en toe een steek geeft wanneer hét antwoord tot jou komt. 

Om dat vuur aan te wakkeren, houden we onze brand strategy workshops intiem en persoonlijk. We organiseren ze in een huiselijke sfeer waar je geen afleiding ervaart van kantoorgeluiden. En niet uitgenodigd wordt om je laptop erbij te nemen. Een whiteboard zal je hier niet vinden, wel de rustige omgeving van het groen en stiltes die ons helpen tot inzicht komen.

Richting en advies

Na de drie workshops zijn wij helemaal ondergedompeld in jouw merk. Dat mag je letterlijk nemen, want in de periode van een brand strategy traject vloeien hier bijna dagelijks gesprekken over je merk. Jouw waarden zinderen door onze hoofden en we schieten meer dan eens wakker van een origineel idee. 

De ziel van je merk en ons uitgebreid communicatie-advies bundelen we in een brandbook

  • Het uitgeschreven verhaal van je merk

  • Je persoonlijkheid en state of mind 

  • Een duidelijke omlijning van je doelgroep en wat hen drijft

  • Waarden en een manifesto

  • Een heldere definitie van je dienst- of productaanbod

  • Doelgroep en state of mind ontbreken nog 

  • De doelstellingen waar je naartoe wilt groeien

  • Je tone-of-voice of schrijfstijl

  • Een startpunt voor je design met een moodboard en voorbeelden

  • Advies over partnerships en co-brandings

  • Social media advies

  • PR-advies

  • Advies over je (toekomstige) website

Het brandbook sluit altijd af met een timeline: een helder stappenplan en actiepunten om meteen mee aan de slag te gaan. Dit zet jou, je team en externe partners snel op het vinkentouw om met je merkcommunicatie aan te vangen. En zo je weldoordachte merkverhaal op doortimmerde wijze naar buiten te brengen.


Wil je samen met ons op zoek gaan naar de ziel van jouw merk? En ervaren communicatie-advies krijgen op basis van wat jij als merk wil uitdragen? Als brandingbedrijf luisteren we graag naar je vragen en wat je wilt bereiken.

→ Boek een intake


Vorige
Vorige

Samenwerken met een copywriter? Zo gaat een professionele tekstschrijver te werk.

Volgende
Volgende

Communiceren vanuit de ziel van je merk: de meerwaarde van een brand strategy of merkstrategie