Chatbots als schrijfcompagnon: zo schrijf je in tweespan met ChatGPT, Bing Chat en andere generatieve AI

AI-chatbots zijn al lang geen onverwachte bries meer waar de vogels van uit de boom vliegen. ChatGPT, Bing Chat en andere verwanten zijn vandaag voor velen een gevestigde tool voor onder andere development, research en administratie. Maar ook copywriting. Teksten schrijven is immers een van de vele vaardigheden die AI-chatbots meester zijn en waarvoor ze talloos worden gebruikt. Maar is je teksten laten schrijven door ChatGPT wel een goed idee? En hoe pak je dat juist aan?


Verschillende soorten generatieve AI

Generatieve AI-chatbots zijn gebouwd vanuit een economisch standpunt: ze verlagen de kosten van productie en kenniswerk in een ruime reeks sectoren. Ze bouwen op het principe van machine learning, wat wil zeggen dat de chatbots constant leren uit beschikbare data. Ze vinden dus geen nieuwe dingen uit, maar breien stukjes aan elkaar die ze in de vooropgestelde datanetten vinden.

De bekendste generatieve AI-chatbot is ChatGPT van Open AI, dat in november 2022 gelanceerd werd en meteen een storm reacties deed opwaaien. Van enthousiaste gebruikers en sceptische critici, maar ook van andere bedrijven die hun langverwachte AI-chatbots de wereld in stuurden. Zo finaliseerde Microsoft niet lang daarna zijn generatieve chatbot Bing Chat en kwam Google naar buiten met Bard.

Minder bekend, maar net zo innovatief, is Sudowrite. Een generatieve AI-tool om fictie te schrijven. Misschien niet meteen iets waar je aan zou denken voor de communicatie van je merk, echter wel interessant om bijvoorbeeld de storytelling van je merkverhaal meer diepgang te geven of voor merken met een verhalende tone-of-voice.

Teksten schrijven met een AI-chatbot

Bij de opkomst van deze generatieve AI-chatbots rees meteen de vraag: waarom zou ik nog samenwerken met een tekstbureau als ik mijn teksten kan laten schrijven door AI? Het bleek echter snel dat die vraagstelling niet zo rechtlijnig is. Zoals copywriter Tim Tucker het stelt: ‘the tools are confident, but not always accurate’.

  • AI-chatbots blijken soms te ‘liegen’ of informatie uit te vinden wanneer ze het antwoord niet meteen vinden. Of ze zoeken hun antwoord bij een verkeerde databron.

  • Wanneer het op schrijven aankomt, vervallen ze meestal in herhaaldelijke patronen. Clichés die weinig kwaliteit en creativiteit in je tekst blazen.

  • Het blijft een chatbot en geen mens: de menselijke, authentieke nuances die een tekst uniek maken zal een chatbot nooit kunnen genereren.

  • In 2022 bracht Google een statement uit waarin het bedrijf benadrukte dat teksten die volledig door chatbots geschreven zijn niet stroken met hun richtlijnen. En daarom worden afgestraft in de zoekmachine. Opsporen of een tekst door een chatbot is geschreven, zou Google volgens bepaalde bronnen doen door ‘watermarks’ of signalen die in AI-generated teksten verborgen zitten.

  • Daarbovenop rijst de vraag rond auteursrecht: als jij de tekst niet zelf geschreven hebt, behoort hij dan wel aan jouw merk toe?

Reden genoeg om je teksten niet volledig door ChatGPT, Bing Chat of Google Bard te laten redigeren. Maar je kunt generatieve AI als copywriter of tekstschrijver wel inzetten om je werk te versnellen, te versimpelen en zelfs te verbeteren.

AI inzetten voor research

Research is de ruggengraat van elke tekst. Of je nu SEO-teksten schrijft of een boeiende insteek zoekt voor een salesbrochure. Maar research vergt ook veel tijd en energie die je kan steken in het perfectioneren van je tekst. AI-chatbots kunnen hier een stukje bij helpen.

Heb je een webpagina gevonden vol relevante info, maar is het te veel om volledig door te lezen? Plak de link in de AI-chatbot en vraag om de informatie samen te vatten. Geef waar mogelijk aan waar je naar op zoek bent, zodat de nadruk zeker juist ligt.

Je kan een AI-chatbot ook vragen naar research data over een bepaald topic of een specifieke doelgroep. Schrijf je bijvoorbeeld een tekst gericht op kopers van een nieuwe woning in een bouwproject? Of schrijf je omschrijvingen voor producten gericht op Gen Z? Vraag de AI-chatbot dan naar de noden, wensen en twijfels van deze doelgroep als startpunt van je tekst.

 

Tip: anders dan ChatGPT duidt Bing Chat zijn bronnen aan in het antwoord dat je krijgt. Handig om de juistheid en credibiliteit te checken, maar ook om door te klikken en meer te lezen over het onderwerp. Vaak komen er kwalitatieve en vernieuwende bronnen uit die je misschien niet tussen de eerste resultaten in een klassieke zoekmachine had gevonden.

 

AI inzetten voor ideeën en inspiratie

Soms loopt de ideeënkraan even leeg. Dan zijn AI-chatbots een goede tool om je creativiteit weer aan te sterken en nieuwe inspiratie te vinden. Enerzijds kan je de chatbot vragen om ideeën op te lijsten, wanneer je bijvoorbeeld een contentplanning maakt voor blogartikels of social media posts in een specifieke sector of met een bepaald thema.

Anderzijds kan je de chatbot vragen een (deel van een) tekst voor jou te schrijven, die je uiteindelijk niet in zijn ruwe vorm zal gebruiken, maar die wel jouw pen in beweging kan brengen. Het geeft je immers een startpunt of een frisse blik op hoe je jouw tekst kan opstellen. Ook handig: jouw tekst in de chatbot plakken en vragen om mogelijke titels, een introductie voor je tekst of een conclusie. Of vraag de chatbot om alternatieven voor een titel die je zelf al had bedacht, maar die nog een bepaalde vonk mist.

AI inzetten voor structuur

Heb je als input voor je tekst een interview afgelegd of heb je de bevindingen van jouw research genoteerd in een document? En wil je structuur krijgen in deze notities voor je begint met schrijven? Chatbots zoals ChatGPT zijn excellente personal assistants. Ze zijn goed in structureren en kunnen snel lijstjes of tabellen maken op de manier hoe jij het voor ogen hebt. Wil je bijvoorbeeld alles per thema ordenen? Of wil je dat de chatbot een voorstel doet van hoe je de structuur van de tekst kan opbouwen op basis van je notities? Eén ding is zeker: het bespaart jou een hoop zoek-, knip- en plakwerk. Wat weer tijd vrijmaakt voor creatief denkwerk.

AI inzetten voor eindredactie

Bij gebrek aan een teamlid dat je teksten naleest, kan ChatGPT of een andere generatieve AI soelaas bieden. Vraag de chatbot om je tekst na te lezen:

  • op grammaticale fouten, spellingfouten en typfouten

  • op consistentie zoals het gebruik van dezelfde terminologie, ‘je’ versus ‘u’ …

  • op stijl, zoals passieve zinnen of herhalingen

  • op volgorde en samenhang van het verhaal

  • op helderheid (vraag dan om zinnen die ingewikkeld of onduidelijk zijn te herformuleren)

 

Tip: hoe uitgebreider je briefing, hoe beter de output. Geef context bij je vraag (bijvoorbeeld: ‘ik ben copywriter en schrijf een blog over tuinieren’) en wees specifiek. Heb je bulletpoints nodig, een tekst van maximaal 100 woorden, een tabel of een tekst zonder vakjargon? Net zoals in een echte werkomgeving is feedback belangrijk om de output te verfijnen en nog dieper te graven. Dit doe je met follow-up prompts: jouw antwoorden op de output die je van de chatbot krijgt. Durf gerust vragen of de chatbot nog meer ideeën heeft of om alternatieven te voorzien. Vaak stapt de AI dan een trede hoger op vlak van kwaliteit en creativiteit.

 

Met een snelle pennenstreek zijn generatieve AI-chatbots geen vervanging voor een ervaren copywriter of tekstbureau. Om de impact van je copywriting te versterken en originele content te schrijven, blijven menselijke finesse en taalkundige ervaring van belang. Maar AI kan wel een hulpmiddel zijn, een startpunt vormen en tijd besparen bij teksten schrijven.


Copywriter gezocht die jouw teksten schrijft met authentieke nuances die een chatbot niet kan evenaren? Stille Bliksem is een professioneel tekstbureau met schrijfervaring in een veelzijdigheid aan topics, sectoren en types content. Via weldoordachte insteken en een creatief samenspel met taal, geven we zwart op wit vorm aan een uniek verhaal voor jouw merk.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Woorden die raken: de impact van copywriting op je merkbeleving

Volgende
Volgende

Ja … dan denk je dat het op is