Beter scoren in Google met SEO

 

“Als ik google op de services van mijn bedrijf, komt onze naam niet tussen de eerste zoekresultaten te staan. Hoe kan mijn website hoger verschijnen?”

Dat is dé hamvraag die we vaak van klanten te horen krijgen. Een vraag waar ook een heel simpel antwoord op te geven valt: SEO, Search Engine Optimization. Misschien heb je al eens vaag van het begrip gehoord, maar het kan net zo goed zijn dat de term voor jou helemaal nieuw is. In deze blog geven we een handig overzicht van wat SEO precies is en wat het kan betekenen voor je bedrijf.

 
Foto: Evan Philip

Foto: Evan Philip

Wat is SEO?

SEO staat voor de inspanningen die je doet om je website op een organische manier hoger te laten scoren in Google of andere zoekmachines. Vaak spreken we ook van zoekmachine-optimalisatie

Het gaat erom je website op verschillende vlakken te verbeteren om hem makkelijker vindbaar te maken voor zoekmachines. Zo gaan mensen die googlen op bepaalde kernwoorden (keywords) sneller jouw SEO-geoptimaliseerde website te zien krijgen. 

Is SEO belangrijk?

Heb je een bedrijf, en heeft dat bedrijf een website? Dan is SEO zonder twijfel belangrijk voor je. Met een hogere vindbaarheid in Google komen er namelijk veel meer potentiële klanten op je website terecht, wat jouw business een echte boost kan geven.

SEO is er daarnaast ook op gericht om je website over het algemeen gebruiksvriendelijker en boeiender te maken (bijvoorbeeld via een blog), wat er ook voor zal zorgen dat bezoekers langer op je website blijven hangen en dat je bedrijf meer visibiliteit krijgt. 

SEO toepassen

SEO steunt op twee grote pijlers:

  • Zoekwoordenanalyses voor SEO-copywriting 

  • On- en off-page technische SEO

Zoekwoordenanalyses en SEO-copywriting

Om te scoren in Google bij bepaalde zoekopdrachten, moeten de zoektermen die vaak worden ingegeven verwerkt worden in jouw webteksten. Je kunt ten eerste zelf eens nadenken over welke zoektermen relevant zijn voor jouw bedrijf, maar het beste laat je hiervan een analyse opmaken door een SEO-specialist.

Vervolgens moet je de zoekwoorden uit de analyse verwerken in de teksten op je website. Dat kan in de copy op je homepagina en in je about, maar sommige zoekwoorden passen daar misschien niet direct. Dan kun je specifieke landingspagina’s maken die focussen op een bepaald keyword of een blog opstarten waar je rond bepaalde thema’s werkt die mensen naar jouw bedrijf leiden. Een blog is op SEO-vlak niet alleen goed voor de zoekwoorden: Google geeft ook de voorkeur aan websites die regelmatig worden geüpdatet en waar veel relevante content op staat. En met een blog informeer en overtuig je natuurlijk je (potentiële) klanten van je expertise. 

SEO-copywriting vraagt om een zekere feeling en ervaring. Het is niet zo dat je gewoon keywords in een tekst mag gaan pompen: je moet ze er op zo’n manier in verwerken dat de lezer er niets van merkt. Maar ook de structuur van je tekst moet kloppen en de inhoud moet relevant zijn voor de lezer. Heb je dus helemaal geen ervaring met schrijven - en al zeker niet met schrijven voor het web? Dan laat je SEO-teksten beter opstellen door een ervaren copywriter.

Wanneer je een blog opstart pak je dit best gestructureerd aan. Werk topic clusters uit: thema’s waarbij je telkens één hoofdblog en meerdere specifieke blogs schrijft, steeds met de juiste keywords. Je linkt dan in die blogs ook zo veel mogelijk naar de andere blogs binnen die topic cluster. Die gestructureerde aanpak scoort goed bij Google, en op basis van een SEO-analyse kun je perfect uitpluizen welke keywords en thema’s relevant zijn.

Heb je een SEO-blog geschreven? Gooi die dan zo snel mogelijk online, zelfs voor je er een finale check op hebt gedaan. Zo kan Google de pagina meteen beginnen indexeren en op basis daarvan je positie in de zoekresultaten bepalen.

Belangrijk: ons zoekgedrag verandert constant. De relevantie en zoekfrequentie van bepaalde termen dus ook. Veel bedrijven laten jaarlijks of tweejaarlijks een nieuwe zoekwoordenanalyse uitvoeren en passen op basis daarvan steeds hun webteksten aan. 

Technische SEO

Een andere kant van SEO moet je in de backend van je website optimaliseren. Bezoekers kunnen die technische SEO dus niet zien, maar het bepaalt wel grotendeels jouw vindbaarheid op Google. 

Technische SEO kun je opdelen in on-page en off-page. On-page SEO heeft veel te maken met je zoekwoordenanalyse, want het gaat om het optimaliseren van de manier waarop jij die SEO-content in je website steekt. Denk maar aan het gebruiken van alt-tags, HTML-koppen en het uitzoeken van de ideale linkstructuur. Dit is al een stuk technischer en laat je best bekijken door een SEO-copywriter. Of laat je adviseren door je developer of SEO-specialist. 

Off-page SEO op zijn beurt gaat niet over jouw website zelf, maar wel over in welke mate jouw website op andere pagina’s verschijnt. Als anderen op hun website naar één van jouw webpages linken (backlinks), betekent dat voor Google dat je een interessante pagina hebt en gaat de zoekmachine je hoger ranken. Maar ook hoe frequent je pagina’s gedeeld worden op sociale media is belangrijk. 

SEO vs SEA

Misschien heb je ook wel al eens gehoord van SEA. Dat begrip wordt vaak verward met SEO. SEA staat voor Search Engine Advertising en is, zoals de naam het al zegt, een manier van adverteren in de zoekmachines. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie plaatsen via Google Ads en die toespitsen op bepaalde zoekwoorden. Zo krijgen mensen die die zoekwoorden gebruiken jouw website als eerste te zien.

Dit is natuurlijk interessant voor bedrijven, maar het blijft een manier van adverteren. Veel mensen die een zoekopdracht uitvoeren op Google, zijn geneigd om net niét op die advertenties te klikken maar eerder naar de organische zoekresultaten te kijken. Daarom is het belangrijk om niet enkel te focussen op SEA, maar vooral om eerst je SEO op punt te stellen. Dat is op lange termijn een stuk meer resultaatgericht.

It takes time

Last but not least: met SEO moet je geduldig zijn. Het is niet zo dat als je vandaag een blog op je website gooit, dat die morgen al bovenaan de rankings staat in Google. Net als dat het een tijdje kan duren voor je website goed scoort wanneer je die net geoptimaliseerd hebt. Weet dus dat SEO een sterk verhaal van lange termijn is.

Aan de slag met SEO

Wil je jouw website beter doen scoren in de zoekmachines, om zo meer potentiële klanten te bereiken? Ben je overtuigd van het belang van SEO en wil je ermee aan de slag? We kijken graag hoe we jou kunnen helpen met een SEO-analyse, SEO-advies én boeiende SEO-copywriting. Stuur ons een mailtje en we vliegen erin! 


RomyVanhaecke.jpg

Geschreven door Romy Van Haecke - Romy is content creator met een voorliefde voor beauty en slow vibes. Ze verzorgt de social media van onze klanten en kruipt graag in haar pen voor mailings, blogposts en andere webteksten.