Een PR-campagne lanceren: zeven vragen voor je start

PR

Wil je je merkbekendheid vergroten via magazines, kranten, radio, tv, podcasts en influencers? PR is een doeltreffende manier om je aanwezigheid in de media te versterken. Maar het vergt ook inspanning om je merk klaar te stomen voor de pers - je kunt immers geen toren bouwen als je fundament niet stevig staat. Vanuit onze ervaring en kennis als PR-bureau stellen we zeven cruciale vragen voor je start met PR.


1. Heb je een duidelijke merkboodschap? 

Je merkboodschap vervat de ziel van je merk die in al je communicatie voelbaar is, dus ook in je PR-aanpak. Het vormt je aanknopingspunt wanneer je journalisten aanschrijft en is de rode draad doorheen je verschillende campagnes.

  • Wat maakt jouw merk vernieuwend? 

  • Waarom bestaat het? 

  • Op welke manier ben je anders dan anderen? 

  • Welke nieuwswaarde bieden jouw producten of diensten? 

  • Waarom zouden journalisten erover willen schrijven? 

Kan je geen helder en ondubbelzinnig antwoord geven op deze vragen? Dan zal je boodschap ook niet sterk genoeg zijn om media-aandacht te verkrijgen. Journalisten zijn op zoek naar merken die eruit springen en hen inspireren om originele verhalen te schrijven. Die met een helder aanbod een antwoord bieden op een bepaalde nood en een duidelijke doelgroep aanspreken. Zet daarom eerst je merkverhaal en -boodschap op punt. Stille Bliksem helpt je graag de ziel van je merk definiëren en uitdiepen tot een overtuigende visie en strategie.

2. Is je verkoopstrategie duidelijk?

Stel dat een journalist of influencer je merk oppikt en het wil delen met hun publiek. Waar sturen zij mensen dan naartoe om je producten te kopen of je diensten te boeken? Je verkoopstrategie gaat hand in hand met je PR-aanpak. Lokale verkooppunten zijn bijvoorbeeld een plus voor kranten en regionale magazines. Online media en influencers hebben dan weer graag een website (met een gebruiksvriendelijke shop) om naar door te linken. Zorg in ieder geval dat je verkoopstrategie duidelijk is en je ze kan vermelden in een persbericht. Werk je met retailers, voorzie dan een lijst van verkooppunten die journalisten kunnen raadplegen.

3. Staan je website en social media op punt?

Een persbericht uitsturen voor je website en social media op punt staan is geen goed idee, want journalisten en andere potentiële mediapartners gaan er immers naar surfen om je credibiliteit en authenticiteit te onderzoeken. Die eerste indruk is van cruciaal belang. Je website en social media zijn ook kanalen waar je journalisten organisch naartoe wilt trekken wanneer zij onderzoek doen voor artikels - dat noemen we inbound PR. 

Een duidelijke, gebruiksvriendelijke website waar je jouw merkverhaal en producten of diensten oplijst is daarom een essentiële eerste stap voor je met PR begint. Boeiende content (op social media, maar bijvoorbeeld ook op een blog) is een extra verrijking en zal de impact van je PR-inspanningen alleen maar vergroten. Denk aan educatieve tips die je expertise onderstrepen, testimonials van tevreden klanten die je merk geloofwaardiger maken en een social media feed waarin jouw unieke stijl in één oogopslag flagreert. 

4. Neemt er iemand het woord?

Wanneer je samenwerkt met een PR-agency zoals Stille Bliksem, nemen wij onze rol op als vertegenwoordiger van jouw merk. We behouden een sterk contact met journalisten, stylisten, influencers en andere public relations en pitchen jouw verhaal bij hen. Maar eens die schijnwerper juist is afgesteld, wil de pers iemand in dat licht zien staan. Lees: ze willen de personen achter het merk leren kennen en interviewen.

Je merk een gezicht en stem geven maakt je PR-strategie persoonlijker, authentieker en zorgt dat wij als PR-bureau je merkboodschap kunnen staven met quotes, verhalen en in-house expertise. Bovendien verhoogt het je mogelijkheden op persfeatures: niet alleen je aanbod, ook het ondernemersverhaal erachter inspireert tot boeiende artikels en reportages.

De woordvoerder van je merk kan de founder zijn, de huidige CEO, de ontwerper, de leider van je productontwikkeling- of onderzoeksteam … Zorg ervoor dat iedereen die je naar voren schuift je merkverhaal door en door kent, het op een authentieke manier overbrengt en weet waarover hij of zij spreekt. 

5. Heb je beeldmateriaal van hoge kwaliteit?

Of je nu producten maakt of een service-based merk bent: zorg altijd voor high res professioneel beeldmateriaal voordat je begint met PR. Journalisten willen immers zien waarover je in een persbericht spreekt. Sfeerbeelden van je collecties, productbeelden, foto’s van de ondernemers, jouw service in actie … 

Packshots zijn vooral bij lifestyle-, mode- en beautymerken essentieel om meer persfeatures te krijgen. Het gaat om productbeelden in hoge resolutie op een witte of transparante achtergrond die, zoals in dit voorbeeld, makkelijk op shoppingpagina’s worden verwerkt.

6. Kan je zorgen voor product samples?

Merken die voeding of beauty verkopen, delen daarvan samples uit aan een selectie journalisten en influencers om te testen en te beoordelen. Ook als modemerk loont het om items uit te lenen aan stylisten en influencers. Bied jij een ervaring aan, bijvoorbeeld als hotel, restaurant, wellness of interactief museum? Nodig dan de pers uit om dit te komen ontdekken. 

Wanneer zij je product of dienst effectief hebben getest, kunnen ze er een gegronde mening over vormen en zullen ze die sneller delen met hun publiek. Bovendien krijg je als merk zo waardevolle feedback van mensen die dag in dag uit met jouw niche bezig zijn.

Denk op voorhand na over:

  • Je budget: hoeveel samples heb je om gratis uit te delen, of hoeveel ervaringen kan je cadeau doen aan de pers? 

  • Het praktische verloop: verloopt het uitlenen van items via je interne team, je PR-bureau of nodig je de pers uit om iets te komen kiezen in je winkel? Houd je een selectie apart voor stylisten? Stuur je influencers specifieke producten op of laat je ze zelf iets kiezen met een waardebon? 

Líkami in Marie Claire

Beeldmateriaal door @beautybysdw/ @sharondewinter

7. Heb je een planning voor het komende jaar?

Stel een jaarplanning op dat de belangrijkste mijlpalen van je merk zoals nieuwe lanceringen, evenementen en promoties omvat - zelfs al ligt niet alles al honderd procent vast. Hiermee kunnen wij als PR-agency een gestructureerd en proactief plan opstellen: wat communiceren we wanneer en naar wie? 

We werken immers volgens de planning van verschillende types media. Zo werken maandbladen minstens drie maanden op voorhand, wat wil zeggen dat bijvoorbeeld het aprilnummer al in januari wordt afgesloten. Willen we iets pitchen over de lente, dan moeten we dat al in het najaar voorbereiden. Weekbladen en online platformen bieden dan weer meer ruimte om in te haken op korte termijn. 


Stille Bliksem is een strategische partner die jouw PR-verhaal schrijft van a tot z. We helpen je bij de essentiële voorbereidingen, bedenken boeiende en vernieuwende insteken, schrijven inspirerende persberichten en vertegenwoordigen jouw merk in de media. Boek een persoonlijk intakegesprek voor meer informatie over onze werkwijze en de mogelijkheden voor een samenwerking.

Boek een intake


Vorige
Vorige

Oog op de toekomst: waarom trend research belangrijk is om een sterk merk te bouwen

Volgende
Volgende

Trend forecasting: waar vind je relevante trends voor jouw merk?