Content marketing mét waarde

Header

Pijnlijk verbrande benen.

Dat is het resultaat van mijn leessessie in de tropische hitte van afgelopen weekend.

Jezelf settelen op een tuinstoel met een inspirerend boek om dan veel te laat te beseffen dat je weldegelijk zo rood als een tomaat bent. Het overkomt ons allemaal wel eens, niet?

In april las ik het biografisch werk van grafisch vormgever Sagmeister. Een aanrader op z’n minst. Maar deze keer wou ik graag eens een volledig andere kant van communicatie ontdekken. Collega Romy raadde mij daarom aan om ‘Valuable Content Marketing’ van Sonja Jefferson en Sharon Tanton te lezen.

Ik hoor het je al denken: “Boring!”

Geloof mij, dat is het allesbehalve.

Alle foto’s, video’s en teksten die je op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter … ziet, kan je onder de noemer content plaatsen. Ja, daar zitten vaak dingen tussen die je totaal niet aanspreken of raken. Maar toch lees en hoor je soms echte pareltjes.

Wat die pareltjes nu juist zo valuable maken, is dat ze interessante informatie bieden die niet direct gekoppeld zijn aan producten of diensten. Een bedrijf wil door middel van die content een band met jou creëren.

Welnu, de meesten onder ons geloven dat ze daar niet zomaar intrappen. Maar denk eens aan een grote aankoop die je gedaan hebt in de laatste 12 maanden. Welke stappen heb je toen doorlopen voordat je uiteindelijk toch die ene iPhone Xs in je winkelmandje plaatste?

Juist.

Je bent waarschijnlijk wel een blog, nieuwsbrief, infographic of animatie tegengekomen voordat je die beslissing maakte.. En ja, die opsomming vertelt je eigenlijk al hoe breed content marketing kan zijn.

Héél breed, zelfs.

310 pagina’s breed.

Voordat ik aan het boek begon, kwam ik dan ook op het idee om wat post-itjes bij de hand te houden. Zo nu en dan schreef ik de essentials op die ik zeker niet mocht vergeten om zelf toe te passen.

© Sonja Jefferson en Sharon Tanton, auteurs van Valuable Content Marketing

© Sonja Jefferson en Sharon Tanton, auteurs van Valuable Content Marketing

De auteurs starten het boek met de belangrijkste hamvraag: Why is valuable content marketing so important?

Tja, stel je eens voor. Je bent CEO van een bedrijf en wil je boodschap online communiceren. Hoe wring je je als bedrijf dan tussen die overload aan berichten?

Wel, volgens het boek is er eigenlijk maar één zin die je in je oren moet knopen.

Be interesting.

“In a busy world, our competition is this: people are just busy. To grab their attention, we have to remember a simple rule: be interesting.” - David Hieatt

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Maar juist daar weet het boek je alle stappen uit te leggen om je doelgroep wel degelijk op een goede manier te bereiken. De hoe, wat en waarom van alle soorten content worden je uitgebreid uitgelegd. Zonder dat het ooit té veel wordt.

Voor de onzekere mensen onder ons is er ook een bonus. In het laatste hoofdstuk krijg je overigens ook nog hét antwoord op een prangende vraag. How do I get over my fear of writing?

Verdorie. Had ik dit boek maar gelezen voordat ik aan mijn stage begon.

Over die stage gesproken …

Volgende week schrijf ik helaas al mijn allerlaatste blogpost. Hopelijk ben je er dan bij!

Tot dan!

Raven


Lees jij ook graag onder een stralende zon? Ken je nog andere boeken over dit onderwerp? Stuur ons je tips door via DM op Instagram en Facebook!

(Voilà, meteen een tipje toegepast. Je blog met een vraag eindigen is altijd een goed idee.)


Raven Van Daal