Social media: de ideale netwerktool voor introverte mensen

 

Online een authentiek merkverhaal neerzetten beïnvloedt niet alleen je merkbekendheid, het zorgt er ook voor dat mensen bewust kiezen voor jouw product of dienst. Maar wat doe je als je introvert bent of jezelf eigenlijk niet zo graag in de kijker plaatst? Veel solo-ondernemers die ons inschakelen voor social media management en advies worstelen met het begrip ‘zelfpromotie’. Maar er is helemaal niets verkeerd mee. You’ve got a business to run, right?

Foto:  Daiga Ellaby

Hoewel ik in de klas nooit graag mijn hand omhoog stak om te antwoorden, doe ik dit nu wel. Ja, ik ben introvert én hoogsensitief en ben net daarom ontzettend dankbaar voor de netwerkmogelijkheden die het internet mij biedt. Nog steeds word ik in het echte leven nerveus als ik in het middelpunt van de belangstelling sta, en een branding of social media workshop vraagt zoveel energie dat ik de volgende dag tijd moet inplannen om mijn batterijen op te laden. 

Maar ik weet ook als ondernemer dat het belangrijk is om naar voren te treden. Om met Stille Bliksem een eigen merkidentiteit te ontwikkelen en uit te dragen. Zowel op onze website, in onze social media posts als in het echte leven. Daarom deel ik in deze blogpost graag mijn ervaringen en hoe ik dit samen met ons team aanpak.

Kies je platformen weloverwogen

Je moet heus niet op elk social media platform actief zijn om je online aanwezigheid te versterken. Vergeet ook niet: hoe meer accounts, hoe meer werk dit met zich meebrengt. Bij het kiezen van de juiste platformen hou je rekening met je doelgroep, de specifieke eigenschappen van het platform en hoe mensen er met elkaar communiceren, maar ook waar jij je goed bij voelt

Voor Stille Bliksem koos ik heel bewust voor Facebook, Instagram en LinkedIn. Facebook en LinkedIn vormen de ideale platformen om onze kennis te delen, terwijl we ons moodboard en innerlijke leefwereld bewaren voor Instagram. Onze doelgroep zijn beauty-, lifestyle- en modemerken en dan is Instagram the place to be. Ondanks dat we zelf geen tastbaar product hebben om te tonen, hebben we wel een eigen manier gevonden om hier aanwezig te zijn.  

Ga op zoek naar waardevolle interacties

Netwerkevents, not my cup of tea. Enkele maanden geleden ben ik op 34-jarige leeftijd naar mijn eerste netwerkevent gegaan en ik wilde meteen naar huis. De gesprekken bleven oppervlakkig en puur zakelijk, en vervulden me helemaal niet met blijdschap of enthousiasme.

Een DM via Instagram, een kennismaking via comments of online doorverwijzing, een voorstel via mail … vormen in mijn geval vaker het begin van een mooie samenwerking dan een obligatoire businessbabbel. 

Via social media kun je op een heel laagdrempelige manier contact leggen met mensen die je inspireren, die je bewondert of waar je graag mee wilt samenwerken. Vaak gaat het niet eens over de diensten die we aanbieden, maar begint het gesprek met een compliment, een vraag over een product of een reeks hartjes omdat dit symbooltje precies uitdrukt wat ik voel bij hun persoonlijkheid of merk: liefde.

Elke post is een kans om je kennis te delen of om zelf te leren

Als introvert persoon je persoonlijke gedachten delen via een social media post vraagt veel energie en kan in het begin een beetje eng aanvoelen. Jouw visie en persoonlijk verhaal echter zijn een belangrijk onderdeel van je merkverhaal en kunnen anderen inspireren. 

Onder het terugkerende thema #stillehsp delen we wekelijks onze gevoelens, topics waarmee we worstelen, hoe wij werken … Deze posts hebben een diepere gelaagdheid en eerlijk? In het begin was het inderdaad een beetje spannend. Met onze andere Instagramposts tonen we vooral onze inspiratie en creëren we een eigen moodboard dat de esthetiek van Stille Bliksem weergeeft. Onze #stillehsp posts zijn vaak net dat tikkeltje persoonlijker. 

Door je persoonlijk verhaal op jouw manier te brengen, breek je voorzichtig met je verlegen karakter. Stap voor stap kan er zo een oprechte verbinding ontstaan met je volgers. 

Focus niet op het aantal likes

Antwoordt er niemand op de vraag die je stelt in een post? Heeft een post minder likes dan de vorige en kun je er je vinger niet op leggen? Sla vooral niet in paniek. Engagement is belangrijk, maar moet zeker niet bij elke post de pan uit swingen. 

Als introvert persoon weerklinkt je stem misschien niet het luidst, maar is je stem wel gelijkwaardig aan die van anderen. Durf dus ook op social media trouw te blijven aan wie je bent en wees aanwezig op je eigen, unieke manier. Mensen die zich hiertoe voelen aangesproken, zijn vaak ook de mensen waarmee je graag zult samenwerken. En dat is toch wat je net wilt? Klanten en partners met een gedeelde visie en werkwijze.


KatrienMeermans.jpg

Geschreven door Katrien Meermans - Katrien is founder van Stille Bliksem. Ze is een storyteller pur sang met een voorliefde voor mode. Dankzij haar professionele achtergrond is zij de ideale sparringpartner voor het vormen en verspreiden van jouw verhaal.