Copywriting, zoveel meer dan schrijven alleen

 

Iedereen kan schrijven. Bij sommige mensen schept dit het idee dat het vak copywriting niet veel moeite kost. De overheersende beeldcultuur van vandaag zorgt er bovendien voor dat tekst ook wel eens als ondergeschikt wordt beschouwd of pas lastminute bij mensen opkomt, bij een webproject bijvoorbeeld. Mensen besteden vaak veel tijd aan het design van hun website en wanneer ze aan de teksten denken, is de launchdatum net iets te dichtbij. Dan moet alles snel gaan. Terwijl het design en de content van je website even belangrijk zijn.

Foto: Averie Woodard

Foto: Averie Woodard

Taal is een kunst die zo mooi op zichzelf kan staan, maar ook een beeld kan dragen en zelfs versterken. En hoewel iedereen kan schrijven, is sfeer creëren met woorden, het juiste ritme vinden of dat ene woord dat alles omvat niet iets dat in een vingerknip gebeurt. De meeste mensen die ons contacteren zijn zich hier - gelukkig - van bewust. Sommigen hebben het wel geprobeerd, anderen beginnen er niet eens aan. Want schrijven, dat moet toch in je vingers zitten. Zelfs een bestaande tekst ‘opfrissen’ vraagt aandacht en tijd. Copywriting is meer dan schrijven alleen. 

Schrijven: een complex proces

Om een goede, creatieve tekst te schrijven moet je je als copywriter eerst onderdompelen in het verhaal van de klant en de leefwereld van de lezer. Je moet goed begrijpen welke boodschap de klant precies wilt overbrengen en welke tone & voice hier het beste bij past. Een high-end modemerk spreekt een andere taal dan een jeugdig skincare merk of een straightforward bouwmaterialenmerk.  

Dit vraagt denkwerk, research en een groot inlevingsvermogen. Hoe langer we samenwerken, hoe meer we natuurlijk verbonden zijn met de persoonlijkheid van je merk. En hoe meer we jouw tone & voice - die we helpen bepalen - eigen zijn. We nemen daarom aan het begin van een project graag de tijd om je persoonlijk te ontmoeten en het liefst in je eigen vertrouwde (werk)omgeving zodat we een goed beeld krijgen van jou als persoon, je merk en alles daarrond. 

“Schrijven is nadenken. Lezen en schrappen. Op een onbewaakt moment op die ene zin komen. Schrijven is laten rusten. Opnieuw lezen en verfijnen.” - Katrien Meermans

Hierna begint het schrijven zelf. Maar onze eerste versie is nooit de eerste versie die jij als klant te lezen krijgt. Als copywriter schrijf je, lees je je tekst na, schrap je en herschrijf je. Je verfijnt je tekst en bij Stille Bliksem laten we onze teksten ook graag een nachtje rusten. Om dan de eerste puntjes op de i te zetten, maar ook om te laten nalezen. 

Eindredactie: een frisse blik

Als copywriter ben je erg gefocust op stijl en het vertellen van een verhaal. Je wilt mensen zo helder mogelijk informeren of net in vervoering brengen. Je wilt de lezer meeslepen of even doen stilstaan. Natuurlijk let je tijdens het schrijven op typ-, spel- en taalfouten, maar vaak zit je zo diep in je tekst en haar boodschap dat je wel eens over fouten durft heen kijken. Ook als je al uren aan het schrijven bent, vallen kleine details plots niet meer op. En dat is perfect normaal. 

Daarom lezen we bij Stille Bliksem alle teksten van elkaar na voor we een eerste versie naar de klant sturen. We zorgen dat er geen fouten in staan, letten op stijl en tone & voice, maar ook of de tekst helder geschreven is. Begrijpen we wat er staat als we de tekst voor het eerst lezen? We schakelen zelfs native speakers in om Engelstalige teksten te laten nalezen. Zo leren we telkens bij en zijn we zeker dat we kwaliteit leveren.

Revisie versus copywriting

“We hebben zelf al iets geschreven. De tekst moet enkel worden nagekeken en waar nodig herschreven.” Dat het vast niet veel werk is, wordt ons ook nog even meegedeeld. Eerlijk? Dan houden we toch even onze adem in. Want waar ligt de lijn tussen revisie - een bestaande tekst controleren - en copywriting? Dit is niet altijd voor iedereen duidelijk waardoor er wel eens verschillende verwachtingen van het eindresultaat zijn. En we dan toch langer dan gepland aan een tekst sleutelen.

Bij revisie controleren we de tekst op typ-, spel- en taalfouten en stijl. Leest de tekst vloeiend? Moeten we zinnen langer of korter maken? En kunnen we de beeldspraak verbeteren? We zorgen ervoor dat je bestaande tekst vlot leest en zonder fouten is. Je ontvangt dus geen gloednieuwe tekst. Met andere woorden: we poetsen je leefruimte en ruimen alles netjes op, maar doen geen make-over met een likje verf, nieuwe meubels of breekwerk.  

Bij een copywritingopdracht daarentegen wel: die begint zo goed als van een leeg blad, en veel denkwerk zoals je eerder kon lezen. Nog voor we een letter neerpennen doen we research - en soms is dat best uitgebreid. We lezen dan ook de door jouw aangeleverde teksten aandachtig, ontmoeten jou of andere mensen voor een interview, onderzoeken concurrenten, verdiepen ons in het onderwerp en soms zelfs in de wetgeving rond een bepaald thema zodat alle informatie correct is. Jouw teksten vormen dan een belangrijke bron aan informatie, maar niet het vertrekpunt voor de tekst zelf. 

Under pressure: snel en gezwind

‘Het is niet veel tekst’ met tussen de regels vaak ‘ het kan dus volgens ons snel en goedkoop’. Een korte tekst vergt echter vaak meer tijd en aandacht dan een lange tekst omdat je je woorden nog preciezer moet wikken en wegen. Een tekst van 1.000 woorden biedt veel meer ruimte om je verhaal te vertellen dan een bondige paragraaf van 150 woorden.  

“Je n’ai fait celle-ci plus longue parce que je n’ai pas eu le loisir de la faire plus courte.” - Blaise Pascal

Ook een krachtige headline, die nog korter is, vraagt heel wat denkwerk. En een naam bedenken is al helemaal een apart metier. Die vijf naamvoorstellen schudden we niet zomaar los uit onze mouw.

Wij werken daarom nooit met een prijs per woord, maar steeds met projectprijzen die we baseren op onze ervaring en de waarde van de tekst. Een heldere blogpost, een sterke storytelling, een landingspagina, een informatieve mailing … Op basis van onze ervaring weten we hoeveel tijd er nodig is, maar ook wat er allemaal bij komt kijken. 

Een tweede element dat de prijs bepaalt, is de waarde van de tekst. Jouw merkverhaal dat enkele jaren de basis zal vormen of een landingspagina die sales moet genereren hebben een andere waarde dan een informatieve mailing naar je klanten over een verhuis. 

Copywriting is dus meer dan schrijven alleen. En we houden van elk onderdeel. Als copywriter mogen wij ons onderdompelen in de meest uiteenlopende verhalen. We scherpen onze eigen kennis steeds weer aan en leren op deze manier de meest hartverwarmende mensen kennen. Als we een mailtje krijgen dat begint met “Zo mooi geschreven! Ons hartje klopt er een beetje sneller van!”, dan zijn we altijd zelf heel erg gelukkig, en daar doen we het voor. 


katrien-meermans.jpg

Geschreven door Katrien Meermans - Katrien is founder van Stille Bliksem. Ze is een storyteller pur sang met een voorliefde voor mode. Dankzij haar professionele achtergrond is zij de ideale sparringpartner voor het vormen en verspreiden van jouw verhaal.


Interesting read?
Share our blog post with your network