Pop-Up Class

Pop-Up Class

Dag 9. Doe iets wat je écht graag doet.

Zodra ik de deuren van Pop-Up Class open, valt de filestress van mijn schouders. De eerste mensen zitten net aan een tafeltje, de sfeer is gemoedelijk. Daar staat ze, groots met het universum op haar benen getekend. Deze keer durf ik – moet ik – hallo zeggen. Haar enthousiaste begroeting stelt me meteen gerust. Vanavond wordt keileuk.

We zitten aan een tafeltje: Saskia, haar meest loyale supporter Sofie en ik. We praten over de liefde en witte Ferrari’s. Eten soep. Ondertussen bereidt Elfi De Bruyn haar presentatie voor; haar hondje dartelt vrolijk tussen de benen van het groeiende publiek. In een rokje van groene lovertjes legt ze serpentines, notitieblaadjes en balpennen van superhelden op de tafels. “Voor de mensen die straks geen vraag durven stellen in de microfoon.” Waar de confettislingers voor dienen, blijft nog even geheim.

Dromen. Duister. Glinsters. Daar draait het bij Elfi De Bruyn om. Ze wiebelt een beetje van links naar rechts. Heeft al twee weken stress, is vanavond schijtenerveus en weet totaal niet meer welke slides er allemaal in haar presentatie zitten. De zenuwen tasten alleszins haar gevoel voor humor niet aan. Zo vraagt ze een vrijwilliger om bellen te blazen, en zegt hier schijnbaar ontspannen bij: “Blaas maar naar mij, voor de foto.”

Elfi De Bruyn – oprichtster van de blog Glam At Heart en die van die nagellakboeken – vertelt vanavond over wat ze de afgelopen acht jaar heeft gedaan en al snel is het duidelijk dat ze haar keuzes maakt op gevoel; Elfi handelt en spreekt vanuit haar hart. Ze houdt openlijk van unicorns en glinsters (glinsters zijn de max) en heeft al twee boeken geschreven over nail art – niet hetzelfde als nagels lakken, jongens – maar er is meer. Elfi heeft een missie, ook al neemt ze het woord niet in de mond.

Elfi begon haar carrière in de grijze chemiesector en had alles, waaronder een cool appartement en een superloon. Naast haar dagjob creëerde ze haar eigen wereld met een webshop vol eigen dessertjuweeltjes en de dromerige blog Glam At Heart. Ze had niets om over te klagen tot het een niet meer opwoog tegen het ander en Elfi ontslag nam. Het goede-grote-mensen-advies legde ze naast haar neer. Luisteren naar anderen is niet zo haar ding.

En dan kwam de crisis. De verkoop van haar dessertjuweeltjes verliep niet zoals gepland. De schulden stapelden zich op en een groot gevoel van falen lag als een log deken over haar. Met ingeslikte trots nam ze opnieuw een job aan. Tot haar ex-vriend dé droomjob kreeg aangeboden en ze haarzelf afvroeg: “Maar wat kan ik? Wat is mijn passie?” Boeken over nail art, zo bleek. En met haar stoute schoenen aan trok ze naar uitgeverijen. Met een concept, niet meer dan dat. De vijfde hapte toe, wel met twijfels. De grote baas geloofde er niet in, maar omdat het zusterbedrijf in Nederland het wel zag zitten, kreeg Elfi een go. Toen haar boek in vijf landen een bestseller werd, excuseerde de man zich persoonlijk.

Een wereld ging voor haar open. Als enigste in België kreeg ze veel aandacht en kwamen merken zoals Oasis en The Body Shop tot bij haar voor een samenwerking. Maar ook andere merken, waar ze vriendelijk neen tegen zei omdat ze niet strookten met haar waarden. Omdat het niet juist voelde. Na een tweede boek, dat meer focust op haar verhaal, lanceerde ze haar eigen lijn nageltattoos met collecties in samenwerking met graffitikunstenaar Bué The Warrior en illustrator Eva Mouton. Oh en dan is er nog dreamdrop.be, waar meisjes hun dromen delen en hiermee het universum (kleur)rijker maken.

En dat laatste is wat haar zo bijzonder maakt. Ze wil jonge meisjes inspireren. Niet elke dag is roze (kijk maar naar haar huilselfies op Instagram), maar je moet geloven in jezelf en vooral geen excuses maken om je dromen aan de kant te schuiven. Wees niet bang om te falen, maar leer uit je fouten. Werk hard, ook tijdens weekends – olé. Laat je omringen door positieve mensen en ook wat nee-knikkers, want hen het tegendeel bewijzen, geeft je een supergoed gevoel. Maak jezelf trots. Volg je buikgevoel. En zorg voor een Frauke in je leven; een beste vriend. Iemand bij wie je ongegeneerd mag huilen, maar waar je ook heel hard mee kan lachen. Iemand die je struggle ziet en er altijd voor je is.

Elfi eindigt haar presentatie letterlijk met een knal. Op haar teken blazen we de serpentines open en laat ze de confetti poppen.

Terwijl Elfi in de pauze vragen persoonlijk beantwoordt proeven wij de heerlijk gezonde sapjes van Jus Jus. We komen al snel te weten dat er maar liefst anderhalve kilo vers fruit en/of groenten in een flesje Jus Jus zit, zonder enige toevoeging. De juices in de supermarkt daarentegen … En het feit dat je supermarktsapjes een maand kan bewaren, zegt ook genoeg. I’m sorry.

Co-founder Diana ‘Didi’ Delgado is advocate van opleiding en houdt van een gezonde levensstijl. Zo was het en niet meer, tot de crisis haar in 2013 werkloos maakte. Een periode van stress en ontgoocheling brak aan. Ook haar zelfvertrouwen verdween, tot een vriendin haar aanraadde uit haar comfortzone te stappen. “Stop met te zoeken in wat je altijd doet. Stel jezelf de vraag: wat doe ik graag?”

En zo begon Diana in haar eigen keuken onderzoek te doen naar recepten voor cold-pressed juices. Wat zij doet is niet nieuw: in Amerika en Australië horen deze sapjes bij het leven, maar hier is het een ander verhaal. Ze merkte al snel dat het voor veel mensen moeilijk was of is om de beperkingen van een vers product te begrijpen. Zelfs vrienden en familie vonden haar idee riskant; hier doen de mensen daar niet aan mee. Omdat een cute juicebar in hartje Antwerpen financieel niet haalbaar was, besloten zij en haar vriend al snel voor een webshop te gaan. Haar vriend, die meer het zakelijke aspect op zich neemt zodat zij zich kan focussen op onderzoek en het creatieve.

Tijdens de maanden research in haar keuken en tastings bij focus groepen die totaal niet bezig zijn met een gezonde levensstijl – denk aan stoere hamburger fans – was er ook de queeste naar het juiste flesje en de juiste machine. Iets wat niet zo makkelijk bleek. Diana besliste dat ze hulp nodig hadden en stelde haar vragen aan twaalf bedrijven wereldwijd. Twee antwoordden. Ze raadt ons aan vooral niet bang te zijn om vragen te stellen aan andere ondernemers – informatie is waardevol – maar stel je bescheiden op en toon respect.

Je moet vooral geloven in je concept, maar je moet je ook bewust zijn van de beperkingen en de pro’s en contra’s kennen. Jus Jus is niet goedkoop omdat het een erg arbeidsintensief product is door de slow juicing en enkel uit organische producten bestaat. Bovendien moeten de verse sapjes te allen tijde koud blijven, ook tijdens het transport. Jus Jus is een niche product en dat is niet erg, drukt ze ons op het hart. Als ondernemer moet je niet persé passen in het rijtje van de mainstream of de grote merken. Doe gerust je eigen ding.

Naast de kwaliteit van je product is de branding ervan ontzettend belangrijk. Er was geen twijfel, het weinige geld dat ze hadden zou gaan naar de visuele look omdat het je verhaal vertelt, mensen overtuigt en op termijn bindt. Enthousiast vertelt ze over de motiverende kaartjes die ze meesturen bij iedere bestelling, geheel volgens de vastgelegde stijl. De details zijn zo belangrijk dus investeer in een complete look. Echt.

En ga vooral online, it’s a great tool. Het is goedkoop, snel, kosten-efficiënt en erg klantgericht. Geld voor PR was er ook niet, dus stortten ze zich op social media. Diana deelde het hele ontstaansproces van Jus Jus online, nog voor er een webshop was, en werd plots opgepikt door – we all know her – Stephanie Duval (70percentsteph). Zij stond op het punt te trouwen en wilde daar gezond aan beginnen. Stephanie schreef een blogpost over haar ervaring met Jus Jus en de zaak ontplofte. Nog voor de webshop live was, stroomden de bestellingen binnen via e-mail en telefoon. Op twee weken tijd verkochten ze duizend flesjes Jus Jus. Een aantal waarvan Diana dacht er minstens een jaar over te doen. It was insane! Dus als je op een dag hetzelfde meemaakt, durf dan te wachten.

Social media brengt je ook dichter bij je klanten. Mensen zijn trots op hun keuze voor Jus Jus en delen dit graag online, iets wat haar erg gelukkig maakt. Trouw bewaart ze dan ook iedere gedeelde foto. De social media buzz zorgde ervoor dat Jus Jus werd opgepikt door de traditionele pers, waardoor de bal helemaal aan het rollen ging. Dus ga online en be present, aggressive and confident.

Vandaag werkt Diana niet langer alleen in haar eigen keuken. Neen, ze beschikt over driehonderd vierkante meter waar elke dag negen mensen maar liefst duizend Jus Jus sapjes maken, verpakken en verzenden. Daarnaast serveert restaurant The Jane de cold-pressed juices en opent ze binnenkort haar eigen cute juicebar; iets wat enkele jaren geleden nog een droom was. Ongelooflijk.

Jus Jus is een eerlijk product waarmee ze graag awareness creëert voor een gezonde levensstijl. Nog een vrouw met een missie. Ze wil mensen ervan overtuigen dat niet-bewerkt voedsel echt wel beter voor je is. Als ik naar haar kijk, geloof ik het. Ze straalt. En gedurende de hele talk glimlacht ze. She is happy.

Als ik onder begeleiding van Klara’s obscure klanken in de regen naar huis rij, ben ik trots op mijn eigen gevoelige karakter. Zowel Elfi als Diana hebben mij getoond dat het niet erg is om anders te zijn, op welke manier ook. Doe iets wat je écht graag doet. Durf je kwetsbaarheid tonen. En of het nu een Frauke of een boyfriend is, je staat er niet alleen voor.

Pop-Up Class
Pop-Up Class 2015 ging door van 05.10.15 tot en met 16.10.15 te Antwerpen. Het was een interactieve meetingspot voor jonge ondernemers, talenten en ambitieuze studenten. Een tijdelijke co-workingspace waar iedereen welkom was om elke avond twee boeiende personen te horen praten over ondernemen. Als reporter van Pop-Up Class bracht ik verslag uit over dag negen, meisjesavond.


Photo: © Jef Claes

PREV

CXL STILL WAVE1

NEXT

Carotterie, de gezonde twist